Level up: Engaging Youth through Gamification Training – Beszámoló

2025. Március 1-5 között A FIRE (Fiatalok a Részvételért Egyesület) közvetítésével,  Magyarországról öten vehettünk részt a “Level up: Engaging Youth through Gamification” ERASMUS + képzésen.

Első este a közös vacsora alatt ismerkedtünk meg a három budapesti résztvevővel, így volt időnk együtt gondolkodni, megtervezni a nemzetközi estére tervezett bemutatkozást illetve a kiküldő egyesület, a pécsváradi FIRE bemutatását. 

Mivel a tréning első hivatalos programja csak másnap délután 4-kor kezdődött, ezért volt időnk egy közös magyar csapatépítő kirándulásra a Krka nemzeti parkba. 

Az ifjúsági Központ (Udruga Mladi u EU) Sibeniki külvárosi részében egy átalakított gyár épületben kapott helyet. A részben felújított épület a bejárata köré festett színes graffitivel már előrevetítette, hogy kreatív, fiatalos képzésben lesz részünk.

A résztvevők öt különböző országból érkeztek (Törökország, Olaszország, Szerbia, Horvátország és Magyarország). Szerbiából egy lendületes ifjúsági szervezet vezetője érkezett, három mentorált fiatallal, akik “kis Maminak” hívták Mara-t, vezetőjüket. Törökországból négy különböző iskolában, különböző korosztályokkal foglalkozó pedagógus érkezett, Olaszországból két egyetemista, Horvátországból is volt pár érdeklődő diák. 

A kezdő játékos feladat: saját magunk bemutatása volt a szuper erősségeink alapján, illetve meg kellett határoznunk hogy milyen fajta játékosok vagyunk. Négy alap kategória közül választottunk:

  1. Közösségi játékos: legfőbb motivációja a kapcsolatépítés
  2. Felfedező: a játék minden eleme érdekli
  3. Eredményre törekvő: célorientált, versenyző típus, szereti a kihívásokat, örömét leli a pontok, jelvények gyűjtésében
  4. Gyilkos: a versenyző típus, örömét leli abban, hogy leuralja az ellenfeleit, szereti a káoszt és a kihívásokat

A legkedveltebb kategória a “sneeky killer”, az alattosom gyilkos volt. 🙂

A bemutatkozás mellett a szabályokat is interaktívan, játékosan alkottuk meg.

Az első teljes képzési napon egy rövid bevezető, közös játék után a gamifikáció elméletéről tanultunk. 

A gamifikáció különbözik a játékon alapuló tanulástól. A játék elemeit használja nem játék kontextusban. 

A kontextus lehet tanulás, marketing, de akár a hadseregben, vagy figyelem felhívásra, társadalmi szokások formálására is hatékony lehet. A gamifikáció egy bizonyos cél érdekében játék elemeket használva motiválja az elérni szándékozott közönséget, illetve ennek érdekében jutalmazza. A játékon alapuló tanítás mellett a gamifikáció is arra épít, hogy a kognitív fejlődésünkben és tanulásunkban is alapvető szerepe van a játéknak (Piaget, Vygotsky). Ezért is lesz a tanulás és az információ közlés játékos megközelítéssel sokkal hatékonyabb. 

A továbbiakban megnéztük mi jellemzi a játékokat.

A gamifikációban a cél meghatározása az első. A szabályok megalkotásával, megszabjuk a korlátokat, amiken belül folyik a játék. A játékosok, főként az eredményre törekvő játékos típusoknál alapvető motíváció, hogy milyen visszajelzést kapnak a végén (jutalmak: pontok, jelvények szerzése).

Ezután átvettük a játékok jellemzői alapján, hogy mik a játéktervezés alapvető szabályai. 

A játék mechanikájának a megalkotásához tartozik a szabályok kialakítása is. Fontos, hogy ezt úgy tervezzük meg, hogy illeszkedjen a célcsoport korosztályának igényeihez. 

A játék alapvető mechanikájához jól illeszkedő háttértörténet adhatja a játék alapvető szerkezetét. A játékosokat a játék során kibontakozó narratíva alapján lehet bevonni a játé sodrásába.  Az esztétikai kivitelezése is vonzóvá teheti a játékot, illetve számításba kell még vennünk, hogy milyen technikai, tárgyi dolgokra van szükségünk a játék megalkotásához.

Harmadik nap volt alkalmunk kipróbálni a horvát ifjúsági szervezet által tervezett immersive játékot egy városnézés során a Treasure Hunt applikáció segítségével.

Az applikáció letöltése után elindultak a csapatok, hogy Sibenik bizonyos pontjain megoldják a feladatokat, eközben információkat is kaptunk bizonyos fiatalok számára elérhető információs csatornákról, lehetőségekről. 

Ezen a napon még lehetőségünk nyílt pár az Eurodesk ifjúsági partner szervezet által tervezett játék kipróbálására. 

Az utolsó nap mindenki leírta egy cetlire azt a célt, aminek elérését a gamifikáció eszköztárával szerette volna elérni. A célok közül a csapatok egy-egy célt húztak ki, amihez játékot terveztek. A játékhoz leírtuk a szabályokat, illetve, hogy milyen korosztálynak tervezzük. 

Miután elkészült, volt alkalmunk egy másik csapat által tervezett játékot kipróbálni. Értékes játékokat hoztak létre a csapatok, aminek az esetleges megvalósításához kaptunk pályázati ötleteket a képzés végén. 

Összességében nagyon hasznos, gyakorlatias képzésben vehettünk részt, ami közben kapcsolatépítésre is nyílt alkalom. Az egyik török angol tanítóval elhatároztuk, hogy igyekszünk a hasonló érdeklődésű diákjainkat összekapcsolni, hogy angolul levelezhessenek. Így az angol nyelvet valódi kommunikációs közegben tudják elsajátítani. 

Czirokné Higi Réka”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük